ابزار وبمستر

"🐘2FIL.co🐘"

⚡2FIL.Co Electronic⚡

هلدینگ متخصصان الکترونیکی مجموعه 2FIL.Co

بازديد: ۲۴۸
برق اضطراری یو پی اس ( UPS ) چیست و چه اهمیتی دارد؟

همان برق یو پی اس ( UPS ) که مخفف Uninterruptiple Power Supply است و معادل فارسی آن، منبع تغذیه بدون وقفه است، نقش مهمی در تامین برق مطمئن در دستگاه‌های مختلف ایفا می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم برق اضطراری یو پی اس

نحوه عملکرد سیستم برق اضطراری یو پی اس بدین گونه است که با قطع ناگهانی برق شهری، فعالیت اجزای برق اضطراری آغاز شده و به عنوان منبع تغذیه در دستگاه‌های مصرف کننده به کار می‌روند.

اگر بخواهیم تعریف کامل‌تری از سیستم برق اضطراری یوپی‌اس داشته باشیم باید بگوییم که سیستم برق اضطراری به دسته‌ها و تعدادی از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای گفته می‌شود که در مواقع اورژانسی مثل قطع برق شهری و نوسان شدید برق و یا حتی در اجرای اتاق سرور، به عنوان برق ثانویه و پشتیبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دیتاسنترها، سیستم‌های یوپی‌اس را می‌توان طوری تنظیم کرد که در هنگام قطع برق یا خالی شدن ظرفیت باتری‌ها، به سرورها هشدار دهد تا به طور منظم و عادی خاموش شوند. در نتیجه از آسیب به سرور جلوگیری خواهد شد.

برق اضطراری یوپی‌اس دارای چندین بخش بوده و در انواع مختلفی وجود دارد که این مقاله قصد معرفی و آشنایی با آن‌ها را داریم.

اجزای برق اضطراری یو پی اس

باتری

اغلب وسایل الکترونیکی، توسط یک دوشاخه مستقیما به برق شهر متصل می‌شوند. در این حالت، چون فقط از یک منبع انرژی استفاده می‌کنند، در صورت قطع برق بلافاصله از کار می‌افتند. اما در سیستم برق یو پی اس با داشتن حداقل دو منبع ذخیره انرژی مانع از قطع کامل الکتریسیته از وسایل برقی شد. به طوری که با قطع منبع اولیه، بلافاصله منبع ثانویه که همان باتری می‌باشد وارد مدار می‌شود.

در عکس زیر، هنگام قطع برق، دستگاه سمت راست نسبت به دستگاه سمت چپ در مدت زمان طولانی‌تری، تجهیزات بیشتری را روشن نگه می‌دارد، زیرا بزرگتر است. اندازه باتری معیار تعیین کننده‌ای در هنگام انتخاب سیستم یوپی‌اس می‌باشد.

شارژر و مبدل

برق شهری از نوع AC یا متناوب است که همه وسایل الکترونیکی از این برق استفاده می‌کنند. در حالیکه تمامی باتری‌ها جریان برق DC یا مستقیم تولید می‌کنند. به همین دلیل باید ابزاری به نام شارژر و یا مبدل وجود داشته باشد تا کار تبدیل برق را انجام دهد.

محافظ

جلوگیری از جریان شدید برق و تنظیم ولتاژ وظیفه محافظ است. نحوه کار محافظ به گونه‌ای است که جریان شدید برق را فیلتر کرده و در هنگام قطعی برق، ولتاژ یکنواخت را حفظ می‌کند. اما دستگاه یو پی اس در صورت عدم وجود نیروی الکتریکی می‌تواند کامپیوتر را رو روشن نگه دارد.

انواع برق یو پی اس

سیستم برق یو پی اس ( UPS ) در انواع مختلفی وجود دارند. در این بین، سیستم‌های یوپی‌اس کوچک تنها توانایی تامین برق برای زمان کوتاهی را دارند، در حالیکه سیستم‌های بزرگتر با دارا بودن باتری‌های بزرگتر قادرند تا برای چندین ساعت تامین برق را به عهده بگیرند. از طرفی در دیتاسنترها، سیستم برق یوپی‌اس فقط برای چند دقیقه استفاده می‌شود تا پس از آن تامین برق به عهده ژنراتورهای برق قرار گیرد.

یو پی اس آفلاین

دستگاه یو پی اس آفلاین رایج‌ترین نوع در میان دستگاه‌هاست که در فروشگاه‌ها یا ادارات استفاده می‌شود. جریان برق از خروجی AC نشئت گرفته و پس از تشخیص قطعی برق، در عرض چند میلی ثانیه به باتری سوییچ می‌کند.

این دستگاه برای هموار کردن موج الکتریسیته و همچنین اصلاح نوسانات ولتاژ، با جریان برق AC (متناوب) ارتباط برقرار می‌کند.

یو پی اس آنلاین

این دستگاه‌ها پیشرفته‌ترین و پرهزینه‌ترین دستگاه‌های یو پی اس هستند. ساختار این دستگاه‌ها به طوری است که اینورتر به طور مداوم انرژی پاک و جریان برق سالم را از باتری تامین می‌کند. با این کار، تجهیزات رایانه‌ای هیچ گاه نیرو را مستقیما از پریز برق دریافت نمی‌کنند که در نتیجه خطر آسیب رسی به آن‌ها کاهش می‌یابد.

با وجود همه این مزایا، دستگاه‌های آنلاین دارای فن‌های خنک کننده‌ای هستند که باعث ایجاد سر و صدای زیادی می‌شوند و ممکن است نیاز به مکان خاصی برای استفاده در خانه‌ها یا دفاتر کوچک داشته باشند.

تفاوت یو پی اس آفلاین و آنلاین

تمام دستگاه‌های یو پی اس در هنگام قطعی برق، به باتری سوییچ می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه عملکردشان در شرایط عادی است. دستگاه‌های آفلاین انرژی محدودی را ارائه می‌دهند، اما از طرفی ولتاژ برق را تنظیم کرده و جریان به هم ریخته برق را هموار می‌کند. دستگاه‌های آنلاین نیز به طور مداوم در حال تامین انرژی پاک و سالم هستند.

به طور دقیق‌تر، دستگاه‌های آفلاین فقط هنگام قطع برق و نوسانات، به عنوان منبع جایگزین فعال می‌شود. اما دستگاه‌های آنلاین در شرایط معمولی نیز با اصلاح برق ورودی و به اصطلاح، پاک سازی انرژی برق، باعث جلوگیری از ایجاد نویز در برق خروجی می‌شود. دستگاه‌های آنلاین تنها در صورت بروز مشکل یا افزایش دما به حالت Bypass می‌رود.

نتیجه

در نهایت با توجه به محیط مد نظر شما و مدلی که می‌خواهید از برق اضطراری بهره ببرید، می‌توانید از میان انواع یوپی‌اس‌ها، آنلاین یا آفلاین و یا… را انتخاب کنید. مسلما اگر مشکل سر و صدای زیاد و هزینه مورد نیاز برای دستگاه‌های آنلاین را ندارید، بهتر است این مدل از دستگاه‌ها را انتخاب کنید. زیرا امکانات بیشتر و بهتری به شما می‌دهد.

ضمن اینکه کارشناسان ۲فیل الکترونیک نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه مشاوره و پیشنهادات کاربردی جهت انتخاب و نصب انواع یو پی اس مناسب برای شما هستند. در صورت نیاز از صفحه تماس با ما اقدام کنید.

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

ما را از نظرات خود مطلع نماييدتماس با ما📞